10 juli 2020

7 tips voor een lekkere koolhydraatarme BBQ

7 tips voor een lekkere koolhydraatarme BBQ

Hoera! De vakantie is begonnen. En wat is er gezelliger dan bij mooi weer wat bubbelvrienden uitnodigen in onze tuin voor een lekkere koolhydraatarme BBQ?

Wil jij deze zomer vooral genieten van een lekkere BBQ zonder je vol te stompen?

Dan moet je aan de slag gaan met deze lekkere koolhydraatarme BBQ-tips. Ze passen perfect in een PowerSlim programma. En no worries, je zal zeker en vast niet inboeten aan gezelligheid en lekker eten. Trust me.

Tip 1: Start niet met honger aan je BBQ

Je kent het wel. Eerst wat bubbels, hapjes, stukjes stokbrood met kruidenboter terwijl de BBQ op temperatuur komt? Koolhydraatrijke vullers die zelfs je smaakpapillen niet echt happy maken. Start met een verrassende rauwkostsalade of groentenhapjes die snel klaar zijn. Denk aan gevulde komkommertoastjes of een zelfgemaakte gazpacho van spinazi en avocado.
Wedden dat je scoort bij je tafelgasten?

Tip 2: Vermijd de typische BBQ vleessoorten

Durf eens iets anders te kiezen dan een hamburger, chipolata’s, kippenpootjes, spekfakkels… Ga voor biefstuk, varkenshaasje, kipfilet of kalkoenfilet. Een visliefhebber? Denk dan aan gegrilde tonijn, scampispiesjes of een zelf gemaakte visbrochette. Een groot voordeel van BBQ-en is dat je geen vetstof nodig hebt en dus veel overbodige calorieën bespaart.

Tip 3: Eet niet met je ogen

Een belangrijke tip voor een BBQ? Zet geen grote borden op tafel. Hoe groter het bord, hoe meer je gaat bijvullen. Ook eten met kleiner bestek heeft een grote impact op je eetgedrag tijdens een koolhydraatarme BBQ. Spreek vooraf met jezelf af dat je maximum 2 x zal opscheppen en ga voor voldoende variatie, zonder jezelf te overeten of uit ketose te raken.

Tip 4: Eet met smaak

Smaakmakers zijn zo belangrijk, zeker tijdens een BBQ. Van ver de geur van BBQ vlees/vis opsnuiven, heerlijk toch. Maak zelf de lekkerste marinades met olie, azijn, citroensap en kruiden. Zo bereid je zelfs het magerste vlees heerlijk op de BBQ. Wist je trouwens dat vlees malser wordt van het zuur van een marinade en dat vis net steviger wordt?

Tip 5: Sausialisatie? Maak je lekker zelf

Sauzen verenigen de gezelligheid tussen de koolhydraten, de groenten en het vlees of de vis. Met zijn allen sausialiseren en een lepel uit de sauspot nemen, hoe leuk is dat. Behalve dan voor die extra calorieën op de weegschaal. De sauzen bij de BBQ zijn de bekende dikmakers. Kant en klare sausen zitten vaak vol suikers, let maar eens op hoelang zo een sausje houdbaar blijft. Wist je trouwens dat rode sauzen meer suikers bevatten dan witte? Maak je sauzen zelf. Een goede mayonaise heeft maar 3 ingrediënten nodig. Of maak dips op basis van magere platte kaas ofgriekse yoghurt (0%vet). Verrijk ze met smaakmakers zoals knoflook, komkommer, peterselie, dille, limoen, … variatie troef. Welke saus is jouw favoriet?

Tip 6: Maak je eigen saladebar

In de vorige tip gaf ik het al aan, heel wat salades zijn overgoten door koolhydraatrijke en vetrijke sausjes. Maak je salades zelf of gril eens wat warme groenten op de BBQ. Ben je uitgenodigd op een BBQ, wees attent voor je gastheer/-vrouwen maak het jezelf als PowerSlimmer heel gemakkelijk door een zelf gemaakte koolhydraatarme salade mee te nemen voor iedereen.
Dat maakt kiezen al een heel stuk makkelijker en je scoort gegarandeerd bij je tafelgenoten.

Tip 7: Pimp it

We zitten al wat langer aan tafel. Dat gaat vaak gepaard met alcohol. Als je er niet aan kan weerstaan, kies dan best voor 1 glas brut bubbels of rode wijn. Maar zet ook een karaf water op tafel. Pimp het met blaadjes munt, schijfjes munt of komkommer en veel ijsblokjes ;-). Een mooi stijlvol glasdoet je gedachten ook al sneller afdwalen naar zomers genot.