31 augustus 2018

Zes nazomertips om vakantiekilo’s kwijt te spelen

Vakantiekilo’s meegebracht? Zeg bye bye met 6 nazomertips.

Wist je dat men gemiddeld 2 à 4 kg per vakantieweek bijkomt? Aangezien we ons als hardwerkende mens wel iets meer vakantie gunnen dan 1 week per jaar, is het snel berekend welk effect dat heeft op de weegschaal.

Heb jij je uitgehongerd om beachproof op vakantie te vertrekken en je vervolgens tijdens de vakantie lekker laten gaan? Merk je dat je nu zwaarder bent dan voor je met je voor-de-vakantie-dieet begon? Dat heet het jojo-effect -J.

Wat nu? Levenslang op dieet?

Uiteraard hoef je niet levenslang op dieet te gaan. Maar het is wel nuttig om te weten wat je eet en wat verschillende soorten voedingsmiddelen zoals koolhydraten, vetten en eiwitten met je lichaam doen. Eens je dat doorhebt, zijn diëten en het jojo-effect voltooid verleden tijd. En je blijft toch genieten van dingen waar je happy van wordt.

Ontdek de juiste balans voor snel en blijvend gewichtsverlies.

Afslanken en op gewicht blijven, doe je door bewuste keuzes te maken en voldoende te bewegen. Enkel op die manier kan je opgeslagen lichaamsvet verbranden. Maar wat is dan gezond eten? Gezond eten bestaat uit een combinatie van hoogwaardige eiwitten gecombineerd met voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten. Pas je je eetpatroon aan in die zin, dan zorgt dat voor 70% van je totale gewichtsverlies. De andere 30% vet verdwijnt door je hartslag te verhogen en meer te bewegen. Bye bye vakantiekilo’s!

En je kan gerust zijn: met het juiste voedingspatroon komen ze er volgende vakantie lekker niet meer bij.

Hulp nodig?

Je merkt het: wij gaan je zeker niet op een streng regime zetten. We brengen samen kleine veranderingen aan in je levensstijl die een grote (en snelle) impact hebben op je gezondheid en gewicht. Je blijft genieten. De rest van je leven, zonder dieet en zonder jojo-effect. 

Je bent er klaar voor?  Wil je weten hoe het met je lichaam en energieniveau gesteld is, boek dan een vrijblijvende bodyscan.

 

6 tips voor een nieuwe gezonde levensstijl

Tip 1: Verleng je vakantiegevoel met een heerlijke smoothie

In september worden we vaak nog door moeder natuur verwend met aangenaam zomerweer. En wat smaakt dan beter dan een verfrissende smoothie of een zelfgemaakt ijsje?

Mix een smoothie op basis van plantaardige yoghurt of magere plattekaas met een halve banaan en 1 stuk fruit naar keuze in je blender.  Wil je jezelf verwennen met een ijsje, giet je smoothie in een ijsvormpje en vries in. Dat heet gezond smullen.

 

Tip 2: Spring verstandig om met brood

Op vakantie genoot je van het rijkelijk ontbijtbuffet en je vindt niks lekkerder dan een croissantje van bij de warme bakker. ’s Middags een wit baguetje bij de broodjeszaak om de hoek, bij de avondmaaltijd neem je graag nog een paar lekkere stukjes stokbrood, en ga zo maar door. Dit zijn echter voedingsmiddelen die maar een beperkte verzadiging geven en je zin doen krijgen in meer. Kies voor zuivere volkoren-, spelt- of eiwit verrijkte producten en vul die aan met eiwitten of trage koolhydraten.

’s Middags een lekkere kom soep met geroosterde volkoren waldkorn soldaatjes bijvoorbeeld. Niet alleen een lust voor het oog…  En wat dacht je van havermoutpannenkoekjes met stukjes gebakken appel en kaneel op zondagochtend? Wedden dat zelfs je kinderen hier niet aan kunnen weerstaan.

 

Tip 3: Slim naar de winkel

Als je op vakantie bent en je zit bijvoorbeeld op een appartement met een vrij krappe ijskast, maak je al snel de gewoonte om dagelijks naar het warenhuis te gaan en je karretje te vullen met impulsaankopen. Thuis zetten we die gewoonte weer al te makkelijk voort. Niet doen, maak boodschappenlijstjes en een weekmenu. Het bespaart je veel tijd, frustraties over ‘wat eten we vandaag’ en op jaarbasis vooral veel extra kilo’s op de weegschaal.

Bij Pure Dieet werken we met 14 gevarieerde, gezonde maar vooral lekkere weekmenu’s met boodschappenlijstje. Handig toch?

Tip 4: Drink à volonté

En neen, we bedoelen geen bier, frisdranken, wijntjes, gin-tonics of tropische cocktails. Drink voldoende water. Don’t like water? Pimp het met een heerlijk smaakje door er fruit of kruiden toe te voegen. Serveer het in een leuk glaasje met wat versiering en je voelt je al helemaal terug op vakantie.

Wil je toch eens zondigen, kies dan best voor een glaasje rode wijn of droge champagne en geniet dan ook heel bewust van dat ene glaasje.

Tip 5: Kies voor de 3 V’s

Wil je snel kilo’s verliezen, dan is het ook belangrijk dat je de overtollige afvalstoffen en vetten goed afvoert. Vocht (voldoende water drinken), (gezonde) Vetten en Vezels zijn de 3 V’s die ervoor zorgen dat je stoelgang optimaal blijft om kilootjes te verliezen. Ben je naar een mediterraan land op vakantie geweest? Dan ben je waarschijnlijk onbewust al met een goede gewoonte begonnen want meestal koken ze hier met olijfolie (liefst extra vierge). Doe dat ook thuis i.p.v. boter en zonnebloemolie te gebruiken (die zitten boordevol transvetzuren). Vezels haal je gewoon uit groenten en fruit, ze verzadigen je en zorgen samen met de andere V’s dat alles netjes uit je systeem verwijderd wordt. Fijn geregeld door de natuur, niet?

Tip 6: Move your body

Met bovenstaande tips kom je al een heel eind, maar best steek je voor die laatste 30% nog een tandje bij. Beweeg meer, het is niet alleen goed voor je weegschaal maar ook voor je mentale conditie. Het laadt je op, geeft je meer energie. Je zal merken dat je plots meer gedaan krijgt in die 24u per dag. En daar word je vrolijk van. Je moet echt niet naar de fitness spurten.

Doe het gewoon in kleine stapjes. Spreek bijvoorbeeld af met een wandelbuddy, trek het bos in, tetter er lekker op los en wandel stevig door. Neem de trap i.p.v. de lift en gebruik eens vaker de fiets in plaats van de wagen. De kleine dingen maken het verschil.