30 september 2018

Koolhydraatarm eten zonder brood? Iets voor jou?

Broodloos slank, iets voor jou?

De laatste jaren is het eten van brood – omwille van de koolhydraten –  een omstreden onderwerp. Men beweert dat je sneller afslankt zonder brood. Dat is natuurlijk fijn, maar wat is het alternatief?

Afslanken zonder knapperige korst

Brood en aanverwanten bevatten snelle koolhydraten. Dat zijn echte dikmakers. Brood geeft een grote verzadiging, maar weinig voedingsstoffen. We halen dagelijks ongeveer 70% van onze calorieën uit koolhydraten. Als je deze vermindert, ga je snel gewicht verliezen. Maar wat is het alternatief voor de broodeter? Echte voedingsstoffen. Makkelijk gezegd, maar waar haal jij met al je drukke bezigheden alternatieven die lekker zijn en weinig bereidingstijd in beslag nemen?

Tip: Kies wijs. Schakel niet zomaar over op broodloos eten.

Kies voor gezonde voedingsstoffen

Brood en aanverwanten bevatten snelle koolhydraten. Dat zijn echte dikmakers. Brood geeft een grote verzadiging, maar weinig voedingsstoffen. We halen dagelijks ongeveer 70% van onze calorieën uit koolhydraten. Als je deze vermindert, ga je snel gewicht verliezen. Maar wat is het alternatief voor de broodeter? Echte voedingsstoffen. Makkelijk gezegd, maar waar haal jij met al je drukke bezigheden alternatieven die lekker zijn en weinig bereidingstijd in beslag nemen?

Tip: Kies wijs. Schakel niet zomaar over op broodloos eten.

Broodnodige inspiratie voor fase 1

In fase 1 van het PowerSlim-programma heb je ruime keuze uit koolhydraatarme broodvariaties zoals toast, lijnzaadbrood, wraps en zelfs croissants. Wil je ook ’s morgens afkicken van je broodverslaving? Kies voor de PowerSlim Muesli chocolade karamel of rode vruchten, havermout en zelfs flensjes.

Tip: Wij adviseren vooral de juiste voedselcombinaties. Zoals met dit verzadigend receptje met gezonde koolhydraten (groenten) + eiwitten (vlees/vis): “Courgette soldaatjes met ei”

Vanaf fase 2 meer ruimte voor creativiteit

Vanaf fase 2 van het PowerSlim programma komen fruit, zuivel en beperkte gezonde koolhydraten terug aan bod. Je kan ’s ochtend weer eindeloos variëren. Zo kan ik me geen ochtend zonder havermout meer indenken. Eentonig? Test deze havermoutmuffins dan maar eens! 1 x bakken, meerdere keren plezier of gedeeld plezier. Ook heerlijk als tussendoortje.

Tip: blijf juiste voedingscombinaties maken.

Ik varieer voor het ontbijt eindeloos met havermoutrecepten: havermout met ananas/blauwe bessen/banaan/aardbeien. Ik verpulver er een stukje 80% pure chocolade over (dat maakt me gelukkig). Of ik maak een havermoutappeltaartje. Zeker in de herfst is het zalig om te ontwaken en je klaar te maken voor je drukke dag terwijl het aroma van kaneel je omarmt. Misschien heb jij liever een granola ontbijt met verse vruchten en yoghurt? Die geven ook je huid extra omega’s. Mijn dochter van 6 springt uit bed als ik het woord smoothie uitspreek. En ze krijgt meteen haar portie energie en vitamines voor een ideale start van de dag.

En daarna?

Vraag jij je nu af wat je dan ‘smiddags eet? Ook hier kan je eindeloos variëren met groentencombinaties en koolhydraten, of groenten met vlees/vis.

Tip: heb je wat meer tijd in het weekend? Test volgend koolhydraatarm gerechtje:
Bloemkoolpizza belegd met verse tomaat en mozzerella en wat zelfgemaakte pesto >>>

(Bron paulines keuken)
Mijn gezin is er dol op. En jij?

Geïnspireerd en je wil meer weten over hoe je op een snelle, gezonde en vooral lekkere manier afslankt met gezonde voeding en PowerSlim eiwitten?

Boek dan nu jouw gratis Bodyscan

 

Broodnodige inspiratie recepten

Recept: Courgettesoldaatjes met dip-ei - geschikt voor ontbijt of lunch

Ingrediënten:
120 gram reepjes courgette – 40 gram Parmezaanse kaas – 2 eieren – zeezout en peper – olijfolie

Bereiding:
Kook je ei in kokend water gedurende 3 minuten. Maak soldaatjes van de courgette (reepjes), klop 1 ei los en kruid af met peper en zout. Marineer de courgettereepjes kort door het eimengsel en dip ze hierna in de Parmesaan. Verwarm een pan met olijfolie en frituur ze in 4-5 minuten goudbruin. Snij het bovenste topje van je ei af met een scherp mesje. Dresseer je ei samen met je gefrituurde courgettesoldaatjes.Smakelijk!
(Bron kitchensanctuary.com)

Recept: Havermoutmuffins met blauwe bessen

Ingrediënten voor 8 stuks:
1 banaan – 2 eieren – 125 ml soja melk – 175 gram fijne havermout – 1 soeplepel bakpoeder – 1 theelepel kaneel – 100 gram blauwe bessen

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180°C. Mix de ingrediënten (banaan – eieren – soja melk – havermout – bakpoeder en kaneel) in de blender tot je een mooi beslag krijgt. Voeg nu de blauwe bessen toe en meng door met een grote lepel. Verdeel het beslag over muffinvormjes en bak gaar in 30 minuten. Tip: prik even met een mes of prikker in 1 muffin. Is je mes droog, dan zijn ze klaar. Je kan eindeloos varieren in je bereiding: met appel, rode vruchten, …

Eens op gewicht, variatie troef

(Bron hapjesprinces.be)

Recept: Estée’s smoothie

Ingrediënten:
1 banaan – 125 ml soja yoghurt – 125 gram (diepvriesvruchten aardbeien/rode vruchten/ Frambozen/ blauwe bessen,…) – afhankelijk van hoe rijp de banaan is, voeg je afhankelijk van hoe zoet je de smaak wil, enkele drupjes agavesiroop toe.

Bereiding:
Mix alle ingrediënten in de blender. Ik doe 1 portie in een glas met een rietje, wat over is, bewaar ik voor een ander moment en zo besparen we weer wat tijd. (Bron foto: voedzaamensnel)