14 april 2020

Geef quarantainekilo’s geen kans

Keep je spirit high en je gewicht low

Ai ai ai, wat lees ik nu. Onze ‘lockdown light’ heeft duidelijk geen light effect op onze weegschaal. Uit een enquête van de online apotheek Viata bij 1.000 Belgen blijkt meer dan een derde (35%) de afgelopen maand gewicht te zijn bijgekomen. Bij 12% gaat het zelfs over meer dan 2 kilo en 3% draagt 5 kilo extra mee. We eten en snoepen duidelijk meer, we eten minder gezond en nemen minder beweging. Nochtans, je verliezen in emo-eten kan en moet je voorkomen, wil je straks niet je deur uitrollen😂.

4 tips tegen extra quarantaine kilo’s

Wekelijks hou ik contact met mijn PowerSlimmers. Tijdens de online opvolging hoor ik gelukkig van de grootste groep dat het gemakkelijker is om af te slanken nu er geen feestjes en sociale verplichtingen zijn. Bij andere klanten, meestal thuiswerkers met kinderen, merk ik dat ze meer stress ervaren. En hierdoor de verleiding van de zoetigheden of de zak chips moeilijker kunnen weerstaan. Hier 4 tips.

Tip 1: Onderscheid honger van goesting

Er zijn 2 soorten honger: de lichamelijk honger is diegene die geleidelijk aan komt opzetten, het gerommel in je buik. Heel anders dan de emotionele honger, die uit het niets naar boven komt. Je hebt dan geen behoefte aan eten maar aan iets wat je rust geeft.

Herkenbaar? Dan raad ik je aan om vervangend gedrag in te roepen.

Visualiseer wat er met je gebeurt als je die zak chips, dat ijsje of die koek opeet? Bel een vriendin, ga even 10 x de trap op en af, kleur een tekening met je kinderen, geniet van een moment relaxatie en drink een glas gepimpt water. Of maak een gezonde groentendip of fruitsalade met de kinderen. Je zal je al snel beter en verzadigd voelen.

Tip 2: haal geen verleiding in huis

Toen ik de beelden van de hamsteraars op tv zag (behalve karrenvol wc-papier ook koeken, puddingen, chips, suiker…) vroeg ik mij af “wanneer gaan ze dat allemaal opeten”. ’t Is volstrekt overbodig. Maak een planning voor enkele dagen of voor een week. Zorg dat je structuur hebt, niet alleen qua eten maar ook qua activiteiten. Koop lokaal bij de groenten- en fruitboer, of bij de slager.  Kies voor koolhydraatarme gerechtjes zoals bloemkoolrijst, broccolini, courgetti,… Variatie troef dit seizoen. Check zeker nog eens de recepten op de website van PowerSlim, je vindt er ongelofelijk veel lekkere koolhydraatarme gerechten terug.

Tip 3: Boost je energie en uithouding

Je weet het: ieder pondje gaat door het mondje. En gezond eten en bewegen zijn de beste remedies om extra pondjes te voorkomen. Ook in en rondom je kot kan je heel wat dingen doen om aan extra beweging te komen. Spring tijdens je werkpauze op de trampoline, maak een kort dagelijks fiets- of wandeltochtje in je omgeving of toon je groene vingers in de tuin.

Een leuke tip om samen met de kinderen te doen: maak van een doos een dobbelsteen, zet op iedere zijde, links, rechts, voor en achter. Elke straat die je passeert, gooi je met het doosje. Je komt op heel wat onbekende plekjes in je buurt en ’t is gegarandeerd fun.

Tip 4: Doe een home workout

Mooi weer is ideaal voor wat beweging buitenhuis. Maar je kan ook in huis actief zijn. Haal de hometrainer, de spinningbike, de crosstrainer, de step, de loopband,… van onder het stof en maak een planning op om actief aan de slag te gaan. Daag jezelf uit. Ook je vetverbranding kan je stimuleren. Ken je HIIT al? High intensity interval training, hiermee boost je met makkelijke oefeningen je vetverbranding. Zoek het snel op YouTube, je vindt er talrijke oefeningen. En ondertussen vergeet je ook de snoepkast 😉.

Goesting om te starten met PowerSlim?
Ook nu kan dat. Ik coach je 1 op 1 online. Safe en sure.
Schrijf je in voor een gratis intake.